1 Lena bjöd på kyckling å sallad

Denna resa startades faktiskt redan på vårkanten år 2011 – med planeringen. Det är Jörgen och hans hustru Lena som väckt detta intresse, att resa till Traena som ligger ca två timmars färja från Stokkvåg. Det är Jörgen som håller i resan. Totalt blir vi nio personer som åker upp fredag den 1/6. Då det är ganska långt att åka, startar vi kl. 13.00. Möter upp Björn och de andra i Skövde. På resan upp bjuder Lena (Jörgens fru) på Kycklingpasta, och jag bjuder på tårta.

Resan upp var lååång, ca 144 mil. Det var mycket djur att se på ut med vägen – renar, älgar, rävar och svensk harar. Så här blev det många kort på dessa djur. Resan gick bra med många stopp för att sträcka på benen och fika.

Färden går sedan vidare mot Mo I Rana. Framme i Mo I Rana köpte vi det som saknades – typ mjölk och bröd.

Bilfärjan gick ut från Stokkvåg 18.00 och var framme i Traena ca 20.15. Det blåste ca 17 m/sek, men fullt fiskbart om man ville det.

Framme vid Rorbuene blir det dags att fixa huset vi ska bo i. Vi lastar ur bilen vid huset, sedan parkerar man ca 25 m därifrån. Jag, Tore, Lasse och Björn delar på ett hus. Husen är mycket fina. Perfekt för fyra personer, två sovrum med våningssäng, ett liten kök med matplats och en stor altan.

Båten vi skall använda är på 19 fot, 50 hk motor med Plotter, ekolod. I likhet med huset är båten för max fyra personer.

Efter inkvartering i huset, blev det en träff i samlingslokalen för lite genomgång av sjökort mm. Vid denna tid är det midnattssol.

På ön finns en butik, typ ICA med nästan allt. Det finns läkare och ambulans på ön hela året (480 st fastboende). Då det är väldigt vind skyddat går det att fiska nästan hur mycket det än blåser, fast, ok – vid 14-16 sek/m är det nog bästa att stanna iland.

Team Kroksjön består av Lasse Börjesson, Tore Svensson, Krister Palm (författaren).

För att vi skall ha bra plats i båtarna blir vi bara tre i varje båt. Gångtiderna till fiskeplatserna ligger runt 15-20 min. Det finns flera ställen där vi kan fiska i trånga sund vid ebb & flod, pilka efter Hälleflundra på ställen där yrkesfiskarna lägger ut långrev (mycket sällan nu mera). Djupen vi fiskar på är från 10 m ner till ca 80 m.

Vi kommer att ha en liten tävling (frivilligt naturligtvis) … man köper in en eller flera typ jigg krok max 250 gr omålad. Sedan blir det till att vara kreativ, inget övrigt som finns att köpa i en sportfiske butik får användas till skapelsen. Sedan kommer vi att fiska alla på ett ställe i två till tre timmar. Första, och sedan största fisken ger ett pris. Denna tävling vann Krister Palm med en Lubb.

Ute på ön, eller närmare bestämt runt ön finns det många skyddade ställen, så det går nästa alltid att fiska. Vi bestämde oss alla för att spara på de sista krafterna till söndagsfisket. När frukosten var avklarad så åkte vi ut, gick söder ut i ca 10-15 min för att prova på fiskelyckan. Detta var ett bra drag (som vanligt). Det började nappa nästan med en gång. Torsk på ca 5-8 kg och så dessa f-b små sej. Det tog inte så lång tid innan vi tog bort upphängarna, gav ju bara smått. Svenske pilken och Wiggler pilken på 200- 300 gr var det bästa bland pilkarna. Shad jiggar blåa, orangea och röda med vikter runt 250-350 gr var helt ok. Förutom att det kom upp många Lubb på svenske pilken.

När vi var nöjda för dagen blev det hemfärd. Det som vi sparat på var flera Torskar på 5-9 kg tror det var ca 8 st. Vi måste ju tänka på att spara oss, skall ju fiska flera dagar till. Fisket fortsatte på detta viset nästa hela tiden så vi returnerade tillbaka i havet Torsk på upp till 8 kg och mindre på slutet av veckan bara för att vi var nöjda.

Förutom ett bra fiske så såg vi Havsörn och ett Havsörns bo, Lummefågel, Stormfågel, Grindval, jättestora makrill kok (makrillen lekte där) som inte ville hugga. Lubb kom det upp i massor, men alla gick i retur. Några Hälleflundror kom upp, bl a på 34,5 kg och 24,0 kg. Torsk 20,5 kg, 20,0 kg och 13,5 kg (mitt PB). Bleka på 6,2 kg, Sej var det inte så mycket av denna gång.

Vi tre i båten bara njöt av naturen och fisket denna vecka. Fika blev det tid till i fören där vi satt och myste och njöt i fulla drag. Då vägen till fiske platserna inte ligger långt ut går det inte åt så mycket soppa. Sedan finns det ett fint, men ganska litet rens rum, tre frysboxar, ett rum för att värma och torka flytoveraller, så även en blåspryl till blöta vantar.

En dag åt vi fisksoppa lagad på Torsk, Hälleflundra och Bleka, hmmm det var faktiskt mycket gott (äter ju vanligtvis inte soppa annars!). Det blev en grillafton med kött och som avslut med grillad Hälleflundra. Vi tre som fiskade ihop delade på fisken efter den var rensad och klar, det blev ca 20 kg/pers, som vi var mycket nöjda med. Så hit skall vissa av oss åka igen nästa år vecka 24, för hur svårt kan det vara att inte boka en resa hit? Här finns fyra båtar. Plats för ca 24 pers. Nära till butik och tankställe. Servering vid boendet med alla rättigheter.